Sales Hub støtter alle faser i salgsprosessen. Hjelper selgerne dine å fullføre flere salg, automatiserer dagligdagse arbeidsoppgaver, gir deg dypere innsikt i prosepter og utvikler kunderelasjoner.
En introduksjon til HubSpot
Hva er HubSpot?
Hvilke moduler består HubSpot av?
HubSpot er en skybasert SaaS-løsning med ferdige integrasjoner til mer enn 200 applikasjoner. Plattformen er bygget opp med et underliggende CRM og seks hovedmoduler, som kan kjøpes hver for seg eller samlet.
De seks modulene er:
Sales Hub
Marketing Hub
Hjelper deg å øke trafikk, konvertere besøkende, analysere resultater og lage markedsføringskampanjer. Marketing Hub inneholder blant annet verktøy for å automatisere markedsføringsprosesser, e-post, blogg, SEO og publisering på sosiale medier.
Service Hub
Service Hub er HubSpots kundeservicemodul. Med Service Hub samler du all informasjon om dine kundeservicedialoger i samme system som du håndterer markedsføring og salg. Ett CRM og én datakilde. Med all informasjon er lett tilgjengelig, kan du raskere hjelpe kundene dine.
Content Hub
Content Hub tar utgangspunkt i CMS Hub og er en alt-i-ett, AI-drevet programvare for innholdsmarkedsføring som hjelper markedsførere opprette og administrere innhold som driver hele kundereisen.
Operations Hub
Commerce Hub
Alternativer til HubSpot
Det finnes mange programvarer som gjør deler av det HubSpot gjør. De mest sammenlignbare plattformene, som ofte vurderes opp mot HubSpot, er Salesforce Pardot, Marketo, Oracle Eloqua og Adobe Marketing Cloud.
Hvorfor velge HubSpot?
1. Eierskap til og anvendelse av brukerdata
En viktig grunn til at mange bedrifter velger HubSpot er forvaltning av operasjonelt anvendbare data. I stedet for å ha et titalls ulike applikasjoner (for e-post, sosiale medier, blogging, CRM, nettsted osv.), hvor data lagres spredt og ikke "snakker" med hverandre, har man alle de samme applikasjonene og all dataen i en og samme løsning. Med eierskap til virksomhetens data og kunnskap om kunder og kontakters digitale atferd, har man et konkurransefortrinn som gjør det enklere å skape verdi for kundene og øke avkastningen på markedsføring og salg.
2. Vekstplattform
HubSpot er en plattform for bedrifter som ønsker å skape vekst gjennom å digitalisere, effektivisere og skalere markedsføring, salg og kundeservice. Programvaren støtter hele kundelivssyklusen, er tilpasset måten kunder i dag kjøper på, og er derfor et naturlig førstevalg for organisasjoner som jobber etter inbound-metoden.
3. Stort partnernettverk i Norge
Per april 2024 er det 69 sertifiserte HubSpot-partnere i Norge. Markedspartner er Diamond-partner, som er det nest høyeste nivået. Dette betyr at vi er blant de 2,2% beste HubSpot-partnerne i verden.
Det finnes også en brukergruppe for HubSpot-brukere i Oslo: HubSpot User Groups Oslo. Den har siden 2015 vært ledet av Markedspartner.
4. Markedsleder
Med mer enn 184 000 kunder i over 120 land er HubSpot verdensledende i kategorien marketing automation (ca. 30 % av markedet).
5. Kompetansebygging
Som kunde av HubSpot får du og din organisasjon tilgang til en rekke nettbaserte kurs og sertifiseringer via HubSpot Academy. Temaene omfatter ikke bare HubSpot sine produkter, men også content marketing, email marketing, inbound marketing og salg, bloggstrategi, sosiale medier og så videre. Undervisningen er basert på videoforelesninger og understøttet av en stor database av artikler oppdatert med beste praksis både på fag og verktøy.
6. Skybasert og jevnlig oppdatert
HubSpot er en skybasert SaaS-plattform. Oppdateringer skjer på daglig basis og er umiddelbart tilgjengelig i løsningen. HubSpot har også et aktivt brukerforum, hvor brukere kan stemme på funksjonalitet de ønsker seg.
7. Brukervennlig
HubSpot har lagt mye krefter i å utvikle et brukervennlig og intuitivt grensesnitt. Onboarding av nye medarbeidere er dessuten svært enkelt med den gode videobaserte opplæringen HubSpot gir via HubSpot Academy.
En innføring i HubSpot
I denne videoen får du en kort introduksjon til HubSpot og en oversikt over de viktigste funksjonene og hvordan du går frem for å bytte til eller innføre HubSpot i din bedrift. Enten om du vurderer å skaffe HubSpot eller allerede bruker plattformen vil du få verdifull innsikt og praktiske tips til hvordan du kan få mest ut av investeringen din.
Hvilke bedrifter passer HubSpot for?
Noen tror at HubSpot er et verktøy som passer best for små bedrifter. Det er ikke riktig. HubSpot er et fullverdig alternativ også for mellomstore og store bedrifter.
Hvilke integrasjonsmuligheter finnes i HubSpot?
Rundt HubSpot finnes et stadig voksende økosystem av programvare-integrasjoner, som HubSpot har tatt inn i sitt Connect-program. Over 200 integrasjoner finnes – alt fra eksterne løsninger for CRM, videohosting, spørreundersøkelser, webinarer, chat, ecommerce og automatisering.
Her er noen eksempler:
- Microsoft Dynamics CRM
- Salesforce CRM
- TwentyThree Video
- GoToWebinar
- LinkedIn Sales Navigator
- Perfect Audience
- ClearVoice
- SurveyMonkey
- Zendesk
- Shopify
- Magento
- Zapier
- Drift
- Hotjar
Vi bygger ofte egne løsninger for kunder som har HubSpot, men også andre CRM-systemer. Vi har nattlige syncer mot andre systemer eller i sanntid. Som nevnt over finnes det mye ferdig, men vi har konsulenter som har lang erfaring med integrasjonsutvikling som kan tilpasse slik at du får akkurat det du trenger. Markedspartner har blitt tildelt Advanced CRM Implementation akkreditering som betyr at vi har demonstrert ekspertise innen komplekse CRM-implementeringer, samt integrasjoner og migreringer på bedriftsnivå. For å kvalifisere seg for denne akkrediteringen har et team av våre ansatte sertifisert seg i HubSpot Sales Software og HubSpot Sales Enterprise Implementation. Vi har vært gjennom en omfattende prosess hvor vi blant annet har vært gjennom et videointervju, en skriftlig eksamen og gjennomføring av praksis. Våre kunder kan derfor være ekstra trygge på at vi kan tilby integrering på høyeste nivå. Vi er en av 26 HubSpot-partnere i verden og en av tre i Norden som har mottatt Advanced CRM Implementation akkrediteringen.
Hvor mye koster HubSpot?
Prisen på HubSpot avhenger av tre faktorer: Funksjonalitet, antall kontakter i CRM og hvor mange brukere som skal ha tilgang (seats).
HubSpot har en Free- og en Starter-versjon med begrenset funksjonalitet. For de fleste bedrifter anbefaler vi Professional som minimum (Enterprise, hvis du har mer enn 10 000 kontakter i CRM), i alle fall på marketing-modulen – dette for å få tilgang på funksjonalitet som marketing automation, bloggplattformen, SSL, videohosting og A/B-testing.
Eksempel: Starte med Marketing Hub
Dersom du ikke ønsker å kjøpe hele CRM Suite med en gang, men velger å starte med Marketing Hub (eventuelt som første ledd i en trinnvis implementering), er startprisen €792/mnd. Det inkluderer 2 000 aktive kontakter i databasen. Prisøkningen for hver ekstra 5 000 kontakter er €230/mnd.
For selskaper som har mer enn 50 000 kontakter lønner det seg å kjøpe Enterprise-versjonen. Den har en startpris på €3 300/mnd. (10 000 kontakter). Prisøkningen per ekstra 10 000 aktive kontakter er €92/mnd.
Hvordan kjøpe og komme i gang med HubSpot?
Er du interessert i HubSpot anbefaler vi at du tar kontakt med en norsk HubSpot-partner, som oss i Markedspartner. Prisen på programvaren er den samme om du kjøper direkte fra HubSpot eller via en partner, men du har en rekke andre fordeler:
- Hjelp fra norskspråklig rådgiver til å velge den optimale HubSpot-løsningen
- Mulighet for å kjøpe onboarding-tjenester
- Rådgivning fra norsk partner som har erfaring fra en rekke implementeringer
- Mulighet til å få bistand til å etablere strategi for satsningen
- Mulighet til å få bistand til implementering
- Mulighet å få bistand til drift og innholdsproduksjon
» Skal vi etablere og drifte HubSpot selv eller bruke en HubSpot-partner? (Inboundbloggen.no)