Marketing equity kan oversettes til "markedsføringsegenkapital". Under begrepet ligger det altså en påstand om at bedriften kan bygge opp varige verdier i selve markedsføringen.
Din bedrifts marketing equity (ME) består av fem fundamentale eiendeler som sammen utgjør bedriftens evne til å drive lønnsom digital markedsføring:
- Dine egne, eide digitale kommunikasjonskanaler: Blogg, web og profiler i sosiale medier.
- Kvalitetsinnhold: Alt innhold i disse kommunikasjonskanalene (eks. fagartikler, blogginnlegg, presentasjoner, videoer etc.). Nyttig, underholdende, velskrevet og søkbart.
- Søkemotorposisjoner: I hvilken grad du blir funnet når målgruppen søker etter det du kan tilby (husk at dette gjelder søk på generiske termer, ikke på søk etter firmnavnet ditt og merkevarene dine - det er brand equity).
- Trafikk: Besøk i dine kommunikasjonskanaler. Søk, henvisninger, sosiale medier, e-post, direkte.
- Kontakter: Personer som ønsker å høre fra bedriften din, som følgere i relevante sosiale medier og e-postabonnenter.