Hva har bildekk og gourmetrestauranter til felles? I 1898 fant de to franske brødrene André og Edouard Michelin opp det moderne bildekket. Det var færre enn 3 000 biler i Frankrike på den tiden. For å øke etterspørselen av biler, og dermed bildekk, etablerte Michelin et magasin for å hjelpe bilister å finne veien, få service til bilen og et hotell å sove på.
Den første Michelin-guiden ble trykket i et opplag på 35 000, med de «profetiske» ordene til André Michelin: «Denne guiden ble født med århundret, og vil vare like lenge som århundret gjør.» Guiden ble etter hvert utgitt i flere andre land og var gratis helt frem til 1920. I 1936 ble kriteriene for de kjente stjernene definert på følgende måte: Én stjerne betød «en svært god restaurant i sin kategori», to stjerner betød «usedvanlig god matlaging, verdt en omvei» og tre stjerner betød et «utrolig godt kjøkken, verdt en egen reise».
I dag utgis guiden i 14 forskjellige utgaver i 23 land, inneholder til sammen oppslag om mer enn 45 000 hoteller og restauranter i Europa og har blitt et produkt og en merkevare i seg selv.