Retargeting er en målrettet annonseform som retter seg mot de som allerede har besøkt ditt nettsted (eller benyttet din app). Disse annonsene vil dukke opp i andre kanaler de benytter (for denne oppskriften, i Facebook) og «minne» dem på deg og dine tjenester. Du har kanskje selv opplevd at produkter du har sett på i en nettbutikk har dukket opp i andre sider i ettertid?
Her er de mest vanlige formene for retargeting:
Webside retargeting
Retargeting annonser basert på hvilken aktivitet besøkende har hatt på websiden din. Dette kan for eksempel være hvilke sider de har sett, typer produkter/tjenester de har vært innom, hvilke produkter/tjenester som har blitt lagt til i handlevognen uten at de kjøper dem.
E-post retargeting
Med e-post retargeting søker du å nå de som har åpnet e-post fra deg, men har ikke klikket seg videre og gjennomført ønsket handling.
Dynamisk retargeting
Med dynamisk retargeting tilpasser og personaliserer du hver eneste annonse til den besøkende. Dette er mest vanlig for nettbutikker hvor annonsene vil vise produkter eller innhold den besøkende så tidligere eller har vist en interesse for, men ikke gjennomført kjøpet.
Cross-device retargeting / mobile app retargeting
Lar deg nå de besøkende på tvers av enheter ved at det annonseres i apper og nettlesere for mobil. Her har du mulighet til å nå dem gjennom hele dagen, da alle ikke er tilgjengelig på desktop til enhver tid. I en undersøkelse gjort av Google benytter 57 % av oss flere enn 1 enhet gjennom dagen. I tillegg bruker 27 % av oss kun mobiltelefon.
Retargeting basert på søk
Dette kan gjøres på flere måter. En måte er å samle data for hva besøkende søkte på for å komme til siden din tidligere. Du setter da opp annonser basert på hvilke søkeord de søker på. En annen form undersøker søkeord som er blitt benyttet til å finne andre tredjepartsider. Dette er da mennesker som ikke har vært innom dine sider før, men som har vist interesse for lignende innhold/produkter/tjenester.
CRM / listeretargeting
Her oppretter du egne lister basert på data fra ditt CRM-system. Her er det vanlig at man oppretter lister basert på ulike kriterier og helst i kombinasjon med data samlet fra informasjonskapsler for best mulig målretting.