Et lead er en person som har vist en eller annen form for interesse for virksomhetens produkter eller tjenester. De er en potensiell kunde. Et lead må ha gjort seg til kjenne enten ved at de har fylt ut et skjema eller gjort en aktivitet i firmaets kanaler som gjør at de vet hvem de er. Videre må de ha gitt en del av sin kontaktinformasjon som tillater firmaet å bearbeide dem videre.
I MarkedsPartner skiller vi mellom ulike typer leads:
- Leads: De som har gjort seg til kjenne ved å for eksempel laste ned et innholdstilbud
- Markedskvalifisert lead: De som har hatt gjentatt interesse
- Salgskvalifisert lead: De som har hatt gjentatt interesse, men ikke har blitt diskvalifisert.
Bearbeiding av leads, eller lead nurturing som mange kaller det, er en prosess hvor man søker å modne leadsene til å bli salgskvalifiserte. Gjerne ved bruk av marketing automation.
Leadsgenerering er måten man skaper nye henvendelser fra potensielle kunder på. Ofte gjør man dette gjennom bruk av skjema på landingssider.