En workflow (arbeidsflyt på norsk) er et sett med regler man kan sette opp for å automatisere rutinepregede oppgaver i markedsførings- og salgsarbeidet. Dette finnes i de fleste marketing automation-verktøyene og er essensielt for å lykkes med inbound marketing. Dette er også en god funksjon for å benytte for å bearbeide leads og å trekke dem videre inn i kjøpsreisen.
Ved å sette opp workflows frigjør man tid til å ta seg av andre viktige oppgaver. Man vil spare tid på repeterende oppgaver og får muligheten til å skreddersy markedsføringstiltakene.
Man kan sette opp ulike triggere for å aktivere workflows, for eksempel:
- Meldt seg på bloggvarsel
- Lastet ned innholdstilbud
- Vært innom produktsider
- Klikket på en lenke
Det er kun fantasien som setter begrensninger for hva som kan trigge og hva man kan få utrettet med workflows.
Eksempler på hva workflows kan gjøre:
- Sende en oppfølgingsepost til en kontakt som har gjennomført ønsket handling
- Sende takkeepost til de som har meldt seg på bloggvarslinger/nyhetsbrev
- Oppdatere status/informasjon på kontakter