Inbound marketing er en effektiv og utprøvd digital markedsføringsstrategi som hjelper deg å skape mer trafikk til bedriftens nettsteder og deretter konvertere besøkende til leads, leads til kunder og kunder til entusiastiske ambassadører. Inbound-metoden gir en helhetlig tilnærming til digital markedsføring basert på hele kundereisen (kjøpsprosessen), som starter lenge før en potensiell kunde tar kontakt med bedriften.
Kundereisen kan deles inn i fire faser:
Tiltrekke: Man benytter en kombinasjon av søk, innhold (websider, artikler, blogg) og sosiale medier for å tiltrekke potensielle kunder (fremmede) til sine nettsteder.
Konvertere: Gjennom landingssider med fristende innholdstilbud (e-bøker, rapporter, videoer, webinarer, tilgang til applikasjoner eller gratis konsultasjoner) får man besøkende potensielle kunder til å legge igjen sin kontaktinformasjon og slik ”konvertere” til leads.
Selge: Målrettet og spisset oppfølging av registrerte leads basert på brukerdata. I starten kan oppfølgingen være automatisert og basert på å levere verdifullt innhold, skreddersydd til personens profil, på jevnlig basis. Når den potensielle kunden viser en digital atferd som tilsier at de er klare til å bli kontaktet, vil salgsavdelingen ta over prosessen med personlig oppfølging frem til vedkommende har blitt kunde.
Begeistre: Fortsette å levere verdi ut over bedriftens produkter og tjenester, ved å tilby innholdsprodukter som matcher kundens profil og interesser. Dette har som mål å bidra til å gjøre kunden til en ambassadør for bedriften, som deler og omtaler ditt innhold og dine produkter/ tjenester i sosiale medier og med venner og bekjente.