Illustrasjonsfoto: En medarbeider viser en nettside til en kollega

Inbound marketing og salg

Inbound marketing er en effektiv og utprøvd digital markedsføringsmetode som skaper mer trafikk til bedriftens nettsteder og deretter konverterer besøkende til leads, leads til kunder og kunder til entusiastiske ambassadører.

For å oppnå dette benytter vi en metodisk tilnærming til markedsføring, hvor markedsføringsarbeidet deles inn i fire faser, som vist i modellen under: 

Inbound-metoden: En helhetlig tilnærming til kundereisen 

Inbound-metoden gir en helhetlig tilnærming til digital markedsføring basert på hele kundereisen (kjøpsprosessen). Denne starter lenge før en potensiell kunde tar kontakt med bedriften, og i 8 av 10 tilfeller starter den på Google. Her er en nærmere beskrivelse av de fire delene av markedsføringsarbeidet:  

  1. Tiltrekke – Man benytter en kombinasjon av søk, innhold (websider, artikler, blogg) og sosiale medier for å tiltrekke potensielle kunder (fremmede) til sine nettsteder. 
  2. Konvertere – Gjennom landingssider med fristende innholdstilbud (e-bøker, rapporter, videoer, webinarer, tilgang til applikasjoner eller gratis konsultasjoner) får man besøkende potensielle kunder til å legge igjen sin kontaktinformasjon og slik ”konvertere” til leads. 
  3. Selge – Målrettet og spisset oppfølging av registrerte leads basert på brukerdata. I starten kan oppfølgingen være automatisert og basert på å levere verdifullt innhold, skreddersydd til personens profil, på jevnlig basis. Når den potensielle kunden viser en digital atferd som tilsier at de er klare til å bli kontaktet, vil salgsavdelingen ta over prosessen med personlig oppfølging frem til vedkommende har blitt kunde. 
  4. Begeistre – Fortsette å levere verdi ut over bedriftens produkter og tjenester, ved å tilby innholdsprodukter som matcher kundens profil og interesser. Dette har som mål å bidra til å gjøre kunden til en ambassadør for bedriften, som deler og omtaler ditt innhold og dine produkter/ tjenester i sosiale medier og med venner og bekjente. 

Hvorfor er inbound marketing relevant? 

Inbound marketing bygger på tre premisser:  

  • Kommunikasjon basert på kjøperinitiativ (inbound) er mer lønnsomt enn kommunikasjon basert på selgerinitiativ (outbound)
  • Digitale tiltak er mer kostnadseffektive enn analoge tiltak
  • Digitale tiltak er mer målbare enn analoge tiltak

Inbound-metoden henter ut det beste fra digital markedsføring og content marketing (innholdsmarkedsføring), og realiserer det hele ved hjelp av marketing automation-teknologi. 

Vår "spådom" er at alle bedrifter kommer til å praktisere inbound marketing om 5 år, og ønsker du å se dokumentasjon på at inbound fungerer, så har vi også blogget om det.

 

Hvordan jobbe sammen med oss

Ser du etter et inbound marketing-byrå i Oslo eller Sarpsborg har du kommet til rett sted. Vi jobber for øvrig med kunder over hele landet, og snakker gjerne med deg uansett hvor din virksomhet er lokalisert. 

Vi kan tilby en effektiv og resultatorientert samarbeidsform for bedrifter som ønsker å jobbe langsiktig og systematisk med markedsføring i digitale kanaler.

Med utgangspunkt i en digital markedsstrategi skreddersyr vi en inbound marketing-oppdragsavtale for din bedrift. Deretter legger vi sammen en gjennomføringsplan med avtalte resultatmål og et avtalt omfang per måned. Vanlige målsettinger for samarbeidet kan være: 

  • Øke riktig trafikk til kundens nettsted
  • Øke antall kvalifiserte leads
  • Skape flere kundehenvendelser 

Alle tiltak er løpende målbare ned til minste detalj. Vi kan dermed se kostnad og effekt, og fortløpende tilpasse disse. Planen gjennomgås og justeres jevnlig basert på fakta og kost/nytte. For kostnaden av én fulltidsansatt markedsfører får du et helt team av spesialister tilgjengelig for deg.    

 

Utvalgte kunder:

                    Gratis Ebok - Skap Resultater med inbound marketing