Borregaard Exilva:

Satser globalt med inbound marketing som strategi

Exilva er et radikalt innovasjonsprosjekt som Borregaard startet for 10 år siden for å finne nye muligheter for cellulosen de produserer. Som et ektefødt ”Born global”-prosjekt hvor størstedelen av markedet er utenfor Norge, har inbound marketing gitt resultater som bare tre uker etter lansering er langt over forventning.

Exilva - en ny verden av cellulose

Produktet Exilva består av mikrofibrillær cellulose (MFC). Det kan binde enorme mengder vann og kan brukes til å styre flyt, for eksempel hvordan maling fungerer på veggen. Det brukes i alt fra anti-rynkekrem og hair conditioning til husmaling og anti-corrosive coating. Mulighetene er altså enorme, og Borregaard beviser at de virkelig satser. For til høsten står verdens første MFC-fabrikk klar i Sarpsborg.

Hvorfor inbound marketing?

For markedssjef Mats Hjørnevik var det å bli introdusert til inbound marketing-metoden sammenlignbart med å bli introdusert for Schumpeters økonomiske teori eller Porters femkraftsmodell. Med argumenter som 100 % målbarhet og en markedsføringsmaskin som ville generere kvalifiserte leads til salgsavdelingen, var det heller ikke vanskelig å overbevise ledelsen.

Sterke resultater etter bare 3 uker

Den engelskspråklige bloggen blog.exilva.com ble lansert 5. april i år. Siden da har Exilva-teamet sett en formidabel vekst. Antall følgere i sosiale medier er mer enn doblet og antall leads i CRM har økt med mange relevante leads. De er allerede i dialog med flere spennende potensielle kunder som har oppdaget dem ene og alene gjennom deres satsning på inbound marketing.

- Markedsføring har tradisjonelt blitt sett på som et svart hull. Min kongstanke er å gjøre det som har blitt sett på som en kostnadspost til en investeringspost. Marketing skal tjene penger. Med inbound marketing og HubSpot er målbarheten helt fenomenal, og resultatene er over all forventning, sier Hjørnevik.

Salg og merkevarebygging

Selskapet henvender seg til flere definerte målgrupper. Gjennom ukentlige blogginnlegg rundt problemstillinger som målgruppen er opptatt av, oppnår Exilva synlighet både på Google og i sosiale medier, og etablerer nye kontakter med potensielle kunder over hele verden. Selv om leadsgenerering er hovedmålet med satsningen, har den også en merkevarebyggende effekt, mener Hjørnevik:

- Bloggen og e-bøkene er viktige for å lære opp potensielle kunder i hva produktet kan gjøre. Det er hovedhensikten, og sammenlignet med før kan vi nå langt flere med mye mindre innsats. Men så kommer brandingen som en bivirkning. Vi får en first-mover advantage-effekt, fordi de som leser bloggen vår knytter den nøytrale informasjonen og læringen til merkevaren vår. Og det er mye mer virkningsfullt enn når man prøver å gjøre det samme med salgsfremmende tiltak. Ved å investere i inbound marketing reduserer vi derfor risikoen ved å øke spennvidden.

 

Vår rolle:

Rådgivning innen digital markedsstrategi og innholdsproduksjon, interaksjonsdesign, implementering av inbound marketing

Teknologi:

HubSpot

«For oss betyr inbound marketing en hundre prosent målbar salgs- og markedsføringsstrategi, som på kort tid har gitt oss gode resultater. MarkedsPartner har vært en viktig brikke for oss i å forstå inbound og bruke det. Vi har stor tillit til dem og føler at de viser både fleksibilitet og lytteevne når vi har utfordringer som må løses. Ikke minst er det gøy å jobbe med dem.»

Mats Hjørnevik
Markedssjef
Borregaard Exilva