Stig Hammer snakker om digital markedsstrategi på Inbound marketing-dagen 2015

Tilbakeblikk:

Rapport fra Inbound Marketing-dagen 2015

Tore Berntsen 15.12.2015

Onsdag 9. desember arrangerte MarkedsPartner et heldagsseminar om inbound marketing på Scandic Vulkan i samarbeid med Confex. Arrangementet samlet over 70 markedsførere og ledere, inklusive foredragsholdere.

Deltakerne representerte et bredt spekter av bransjer:


Om fem år vil alle drive med inbound marketing

MarkedsPartner bidro med to innlegg på konferansen. Stig Hammer holdt åpningsforedraget med den friske tittelen «Om fem år vil alle drive med inbound marketing». Stig snakket hovedsakelig om digital markedsstrategi til ledergruppen, hvor han tok utgangspunkt i de markante trendskiftene vi har sett de siste årene i kundenes kjøpsatferd:

9 av 10 kjøpsreiser starter på Google. Kjøperne er godt informert og har kommet mye lengre i sin kjøpsprosess (60-90%) før de tar kontakt med deg som leverandør. Dette må få konsekvenser for hvordan du jobber med salg og markedsføring i din virksomhet. Stig ga også en overordnet presentasjon av hovedpunktene i inbound marketing og viste eksempler fra MarkedsPartners egen bruk av inbound marketing med HubSpots-programvare som kjerne.

Global etablering av inbound marketing i en bransje i krise

MarkedsPartners andre innlegg ble holdt av Hans Petter Moen fra Odfjell Well Services (OWS) og Erlend Førsund fra MarkedsPartner. OWS er den første kunden MarkedsPartner fikk på inbound marketing, og det er gledelig å kunne dokumentere meget gode resultater på ca. 1 års arbeid (les referansesaken her). Hans Petter fortalte om utfordringene OWS hadde på marketing og salg, og hvordan MarkedsPartner med HubSpot som forretningssystem har bidratt til en høy vekst i trafikk på websidene og langt flere leads til organisasjonen.

Oppsummering

Utover MarkedsPartners innlegg deltok tre svenske aktører: Annica Thorberg fra MarketingHouse (HubSpot-partner), Daniel Marcko fra The Inspiration Company (HubSpot-bruker) og John Ekman fra Conversionista (rådgiver og foredragsholder innen digital markedsføring). Erik Eskedal fra Iteo presenterte hvordan Dell Norge hadde fått mer ut av markedsbudsjettet med inbound marketing. Vi hadde også funnet plass til et nystartet norsk selskap, Inbound Group (HubSpot-partner), representert av Tor Magnus Kolflaath og Barbro Fagerbakk. De leverer, i likhet med MarkedsPartner, tjenester til norske inbound marketing-kunder.

Vi er godt tilfreds med dagen, selv om det var litt overlapp mellom foredragsholderne. Neste år kommer vi til å endre på dette - og målet er å samle godt over 100 deltakere. Følg med på markedspartner.no og bloggen vår fremover, da vi kommer til å legge ut videoer fra Inbound marketing-dagen 2015.

"Benytter anledningen til å rose dere for et kjempebra arrangement! Det var skikkelige gode foredragsholdere, godt innhold i presentasjonene og gode caser. Jeg har lært så mye, og sitter igjen med mange nye, gode ideer og nyttige verktøy. Dette er en av de beste og nyttigste konferansene jeg har vært på! Godt jobbet."

Tilbakemelding på e-post fra en deltaker