Over 400 utviklere samlet seg til CodeGarden

TILBAKEBLIKK:

Reisebrev fra CodeGarden 2016 - Umbracos årlige utviklerkonferanse

Utvikleravdelingen 23.06.2016

Utviklerne hos MarkedsPartner har vært på Umbracos årlige utviklerkonferanse: CodeGarden. I år ble arrangementet flyttet fra København til Odense. Det nye lokalet ligger bare 5 minutters gange fra Umbracos hovedkvarter og huset over 400 utviklere fra hele verden. Årets program var spekket med inbound marketing, personalisering og brukeropplevelse så vel som tekniske detaljer.

Hackathon og partnerdag

For Lars-Erik startet CodeGarden med en invitasjon til "Code Retreat" som Umbraco gjennomfører før arrangementet hvert år. 20 av de mest ivrige utviklerne i Umbraco-miljøet samles til et "hackathon", hvor idéer og nye funksjoner får blomstre i fred i tre dager. I år resulterte samlingen i flere nyheter for Umbraco 7.5, som allerede er ute i beta. Et nytt dashboard for helsesjekk av systemet med automatisk rettelse av konfigurasjon er på plass. "Nested content"-pakken til Matt Brailsford og Lee Kelleher har fått sin fortjente plass som innebygget datatype. Den gjør at vi raskt og enkelt kan lage strukturerte lister med data på en side. Vi fikk bidra på en nyrenovert malredigering som kommer i versjon 7.6. Lars-Erik laget også bedre støtte for søk i komplekse datatyper - som også blir tilgjengelig i 7.6.

Neste punkt på agendaen var partnerdag for gullpartnerne til Umbraco. Nå er tiden kommet for å konkurrere hardere med de andre store publiseringssystemene. Både Umbraco og partnerne vil bygge en enda sterkere merkevare, og samtidig informere enda bedre om nye funksjoner og fordeler ved å bruke Umbraco. Vi gleder oss til å vise dere nyhetene i året som kommer.

360 000+ Umbraco-installasjoner på verdensbasis

Selve konferansen startet som vanlig med en keynote hvor Umbraco-gründer Niels Hartvig presenterte årets statistikk for oss. Umbraco har nå passert 360 000 installasjoner på verdensbasis, og aktive brukere på our.umbraco.org har passert 200 000. Versjon 8 ble presentert - hvor vi blant annet fikk se større fokus på segmentering og personalisering av innhold. Versjonen legger også til rette for enklere oversettelse på nettsteder med flere språk. En av MarkedsPartners interne utviklingsprosjekter ut over høsten og vinteren blir helt klart å se på tettere integrasjon mellom disse funksjonene og prosessene våre for inbound marketing. Dette blir spennende!

Utvikler fra MarkedsPartner kåret til årets MVP

Årets MVPer (most valued person) ble også kåret, og vi er stolte av at Lars-Erik ble tildelt "Core" MVP tittel for sine bidrag til Umbraco kildekoden og nettsamfunnet. Han fortsatte dagen med å holde et innlegg om enhetstesting med Umbraco. Vi er sikre på at flere nå vil høre om enda bedre kvalitet og færre bugs i både Umbraco og på nettsteder som utvikles på plattformen.

Brukeropplevelse og personalisering av nettsteder

Dag 1 gikk med til mye god informasjon om ytelse, teknikk og brukeropplevelse. Et par foredrag stakk seg imidlertid ut ved å vise alternative løsninger for strukturert online markedsføring. Flere integrerer nå sporing, leadsgenerering, CRM og personalisering ved hjelp av både open source løsninger og software as a service løsninger.

Det hele fortsatte dag 2 med inngående gjennomgang av hvordan man ikke skal starte prosessen med å personalisere nettstedene sine. Det er vel så viktig å gjennomgå strategi og målgrupper, for så sakte og strukturert finne den beste tilnærmingen. Videre fikk vi se et proprietært (produsenteid) CRM-system utviklet spesielt for Umbraco bli relansert som åpen kildekode. Systemet integrerer seg med en ny personaliseringspakke fra Core MVP kollega Andy Butland fra Zone i England. Den samme pakken kan enkelt sys sammen med dataene våre i for eksempel HubSpot. Sammen danner disse modulene grunnlaget for et glimrende entry-level system for bedrifter som ønsker å prøve inbound marketing før de tar det store steget.

Komplett.no, Umbraco Bingo og Umbraco Forms

Vi fikk også se hvordan komplett.no er i gang med å fase ut gamle systemer og bruker Umbraco som ny backend for innholdsproduksjon. Veldig gøy å se at store norske nettsteder beveger seg over på Umbraco som plattform.

Tradisjonen tro ble dag to avsluttet med den berømte Umbraco Bingo. Umbraco Bingo er noe som vanskelig lar seg beskrive med ord, så vi nøyer oss med å linke til bildegruppen på flickr.

Fredag ble alle deltakerne samlet i en stor sirkel for å bestemme temaer for dagens sesjoner selv. Vi snakket selvfølgelig fortsatt om CRM og personalisering, og tekniske temaer som enhetstesting og videreutvikling av skjemaløsningen Umbraco Forms. Nettmagasinet skrift.io benyttet sjansen til å få tilbakemeldinger og nye forfattere, og vi gleder oss til å se flere artikler fra brukersiden der.

Bidrag til bildeprosesseringsmodulen i Umbraco

James South, utvikleren av den glimrende bildeprosesseringsmodulen i Umbraco, har etterlyst bidrag til en del avanserte prosesseringsalgoritmer. Sverre satte seg ned sammen med James og sørget for at en av utfordringene nå er løst. Med denne modulen kan vi omtrent erstatte alt en nettredaktør trenger for bildebehandling - rett i publiseringsverktøyet.

Etter å ha sett spennende nye pakker i pakkekonkurransen og vinnerne av årets Umbraco Awards, reiste vi hjem slitne, men supermotiverte. Det nye året bringer et vell av spennende nye funksjoner og integrasjoner som vi gleder oss til å vise dere og skape enda bedre verdi med.

Stor takk til Douglas Robar fra Percipient Studios for bildene vi har brukt i artikkelen.