Over 100 ledere og markedsførere deltok på Inbound Marketing-Dagen 2016

Tilbakeblikk:

100 deltagere på Inbound Marketing-Dagen 2016

Hanne Sofie Hammer 18.04.2016

Onsdag 13. april arrangerte MarkedsPartner Inbound marketing-dagen på Handelshøyskolen BI Oslo for andre år på rad. Til stede på konferansen var over 100 deltakere fra store og mellomstore virksomheter fra et bredt utvalg bransjer. Blant disse var mange markedsførere og ledere. 

Inbound er ikke kjennskap og liking

Dagens konferansier, Camilla Hellum, journalist i Kampanje og programleder for podcasten Kampanjecast, innledet dagen med en avklaring av Inbound Marketing-begrepet. Problemavklaringen kom raskt: Effekten av markedsføringsvirkemidler skal dokumenteres – ikke på kjennskap og liking, men på penger i kassen. Dette var også noe foredragsholderne hadde til felles i sine innlegg: For å lykkes i digitale kanaler må det måles og optimaliseres. Og dette med representable måltall for virksomhetens prestasjon.

Dagens selger har gått ut på dato

Først ut var professor i markedsføring og leder for institutt for markedsføring ved BI, Bendik Meling Samuelsen. Han innledet dagen med sitt innlegg Fremtidens markedssjef må bidra til forretningsutvikling. Samuelsen peker på egenskaper fremtidens markedssjef må besitte, men også hvordan kunden opplever virksomheten. Markedssjefen som bindeleddet mellom tilbud og etterspørsel må ha en oversikt over hvor ressurser skal allokeres, hun må ha en analytisk tilnærming til den stadig mer komplekse beslutningstakningen. Vi må forstå hvorfor kundene foretar seg det de gjør, ikke anta det. Informasjonen er der – du må bare kunne sile ut hva som er relevant. Digital-blogger Hans-Petter Nygård-Hansen underbygget dette: Alle har tilgang til samme informasjon – det handler bare om hvordan du utnytter denne.

Ytterligere seks gode foredrag

Nylig kårede Årets sosiale medier-personlighet Ida Aalen ga oss viktige poenger om hvordan du får sosiale medier og digitale kanaler til å fungere sammen. Våre egne 3 bidragsytere, Tore Berntsen, Stig Hammer og Erlend Førsund belyste henholdsvis tema som: 10 kriterier for en vellykket implementering av inbound marketing, Blogg som om du mener business og Gjennom inbound marketing har vi fått mange nye leads. Hva gjør vi nå?  Utover disse var det to foredragsholdere fra virksomheter som praktiserer inbound marketing. Yngve Mo fra OneVoice og Morten Frøid fra Norsk Gjenvinning. Begge rapporterte entusiastisk om gode erfaringer og resultater, allerede etter kort tid. På besøk fra Dublin, avrundet HubSpots egen Sharen Murnaghan dagen med vise ord, som understøtter den første overskriften her: ”You can't improve if you don't measure”. 

Les også: Rapport fra Inbound Marketing-Dagen 2015 »